RSS Feed

martes, 12 de octubre de 2010

Nuvolets i nuvoletes, avui parlarem sobre les PDI, sabeu que son i per a que serveixen?

Que és una PDI ( Pissarra Digital Interactiva) ?

Un pissarra digital interactiva consisteix en un sistema tecnològic, generalment integrat per un ordinador (generalment connectat a Internet), un videoprojector i un dispositiu de control, que permet projectar en una superfície interactiva continguts digitals en un format idoni per a la seva visualització en grup. La diferencia entre una pissarra digital (ordinador i projector) i una PDI (Pissarra digital interactiva), és que amb aquesta ultima podem interactuar sobre la superfície de projecció, des de aquesta podem controlar l'ordinador o escriure sobre ella amb un punter o simplement amb la pròpia mà o dit. La PDI ens permet interactuar directament sobre la pantalla projectada a mode de ratolí, teclat, escriptura manual, editor de textos, dibuixos, imatges, sons, navegador, etc. En definitiva, suporta qualsevol programa i accés a Internet.

Els elements bàsics que integren la PDI:

  • Un ordinador multimèdia: Un ordinador de sobretaula o portàtil no necessariament d'última generació però sí dotat al menys d' un port USB o un altre tipus de dispositiu per tal de fer possible la connexió amb la PDI. L'ordinador també ha de tindre els elements bàsics de qualsevol computador i ha de ser capaç de reproduir tota la informació multimèdia emmagatzemada al disc. El sistema operatiu del ordinador ha de ser compatible amb el software de la nostra PDI.
  • Projector: Amb la finalitat de veure la pantalla de l'ordinador projectada sobre la pissarra. El canó es convenient col·locar-lo al sostre i a una distancia de la pissarra que permeti obtindre una imatge gran i de bona qualitat. També es recomanable que aquest projector es pugui controlar amb un comandament a distancia per facilitar-ne l'ús. Actualment existeixen uns videoprojectors nomenats de projecció vertical que es col·loquen al damunt de la PDI amb els que reduïm les ombres que es generen al interactuar davant de la pissarra i a més a més evitem la instal·lació al sostre de l'aula.
  • Mitja de connexió: A través del qual es comuniquen l'ordinador i la pissarra. Existeixen connexions per bluetooth, cable (USB o paral·lel) o connexions per radiofreqüència.
  • Pantalla interactiva: Tauler sensible on es projecta la imatge de l'ordinador capaç de detectar la posició i pressió d' un punter o la mateixa mà sobre la seva superfície.
    Per un correcte funcionament haurà de tindre instal·lat al hardware de l'ordinador el seu propi controlador (software) específic proporcionat pel fabricant.
Altres elements de la PDI:

  • Un lector de documents: És una càmera de vídeo amb zoom integrat amb un peu ajustable que permet moure l'altura i l'angle de la càmera. Resulta molt útil alhora de projectar i digitalitzar qualsevol document de paper o objecte tridimensional. Es necessari l' utilització d'un software específic. També es pot utilitzar per a realitzar videoconferències.
    Si no es disposa d'un lector de documents, també podem utilitzar una webcam convencional encara que el resultat tindrà menys precisió.
  • Un sistema de amplificació de so: Amb altaveus que potenciïn el so.


Utilitats bàsiques d' una pissarra digital interactiva:

  • Projectar sobre la pantalla qualsevol tipus d'informació que vulguem compartir procedent de l'ordinador o de qualsevol dispositiu connectat al sistema ( Internet, DVD, lector de documents, etc.). L a pissarra es transforma en un segon monitor gegant que permet a professor i alumne visualitzar i comentar de manera col·lectiva tot tipus d'informació. Amb això facilitem l'explicació al professor i la realització d'exercicis col·lectius, treballs cooperatius i presentacions públiques als alumnes. A més a més amb l'escriptura manual o editor de textos podem projectar qualsevol informació com faríem sobre una pissarra de guix convencional però amb moltes més possibilitats, com l' utilització d' altres lletres i colors, modificar o moure textos, imprimir, enviar-li a per mail a algun alumne que no hagi pogut assistir, etc.
  • Utilitzant el punter o la mà a mode de ratolí per a poder controlar totes les funcions disponibles de l'ordinador. Aquesta interacció directa amb el tauler facilita:
    • El contacte visual amb els alumnes, ja que no caldrà anar al lloc on tenim l'ordinador per a poder controlar-lo.
    • Moure objectes per la pantalla, recurs per a moltes activitats didàctiques ( ocultar/descobrir respostes, relacionar i relacionar objectes, etc.).
    • Pot existir un triple interacció; professor – ordinador, alumnes – pissarra interactiva i la resta des de els seus seients.
  • Utilitzant el punter-llapís podem fer anotacions directament sobre el tauler. Aquesta escriptura:
    • Resulta més còmoda i immediata (no es necessària l' utilització del ratolí ni teclat per a escriure, dibuixar, subratllar,etc.).
    • Els subratllats permeten destacar aspectes de la pantalla que volem destacar de manera immediata.
    • Facilita la realització de exercicis conjunts escrivint directament sobre el gran quadern que constitueix la PDI.
  • Els fons de la pissarra, imatges fixes o dinàmiques i recursos interactius que es proporcionen integrats en el software de la PDI, descarregats d'Internet o proporcionats per empreses especialitzades.
  • El programa editor multimèdia que permet crear presentacions multimèdia d'una manera rapida i senzilla.
  • Altres funcions especifiques del software com gravacions de vídeo, focus i cortines per centrar l'atenció, captura de imatges i pantalles, conversió de text manual a imprès, etc.
Beneficis principals de l'ús de la PDI:

  • Augmenta la participació dels alumnes. Normalment els agrada sortir a presentar materials i treballs.
  • Facilita el debat.
  • Al participar més, augmenta l'atenció i la retentiva dels alumnes.
  • Augmenta la motivació, el desig dels alumnes per aprendre.
  • Augmenta la comprensió, més recursos per mostrar, utilitzar i comentar, major interacció. Permet visualitzar conceptes i processos més complicats.
  • Desenvolupa la creativitat.
  • Facilita el tractament de la diversitat de estils d'aprenentatge: potencia l'aprenentatge visual, el tàctil, etc.
  • Ajuda en l'educació especial. Pot ajudar a compensar problemes de visió, audició o problemes psicomotrius.
  • El professor es pot centrar més en l'observació dels alumnes i atendre les seves preguntes.
  • Més motivació també per part del professor: disposa de més recursos, obté una resposta positiva dels seus alumnes, etc.
  • El professor pot preparar les classes d'una manera més atractiva i documentada. Els materials i recursos creats pel professor es poden adaptar i actualitzar cada any.


Per finalitzar us complemento aquesta informació amb uns vídeos i enllaços per a que pugueu ampliar la vostra informació sobre aquest recurs tant útil a les aules.

Enllaços:

http://www.reporteducacio.cat/tic/?page_id=580

http://observatorio.cnice.mec.es/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=680

http://www.pizarrasinteractivas-recursos.net/ (Aquí hi trobareu alguns recursos per a la nostra PDI).

Vídeos referents:

PDI: Pizarra digital interactiva from Educ@conTIC on Vimeo.





 

0 comentarios:

Publicar un comentario